יום רביעי, 22 בנובמבר 2017

סוגי רשלנות רפואית ופיצויים נפוצים

סוגי רשלנות רפואית ופיצויים נפוצים

את המושג "רשלנות רפואית" רובינו שומעים אחת לכמה זמן באמצעי תקשורת כזה או אחר. מקרה כזה בדרך כלל מגיע לאמצעי התקשורת מכיוון שהוא גרם לתוצאות קשות, בין אם זו פגיעה חמורה או אפילו מוות. אך לצערנו מקרים של רשלנות רפואית קורים לא מעט, מקרים בהם נגרם נזק כלשהוא למטופל בגלל טיפול לא נכון או סטייה מהנהלים. בשביל שהמונח רשלנות רפואית יתקיים צריכים לקרות שני דברים.
ראשית, צריך שיהיה נזק ממשי כלשהוא, נזק שניתן להוכיח שאכן קרה ושנית, צריך להוכיח שהשירותים הרפואיים שניתנו סטו מרמת הזהירות הסבירה. המבחן שיש לכך הוא מבחן הרופא הסביר. מה רופא אחר (או כל איש רפואה רלוונטי אחר) היה עושה? איך הוא היה מטפל? מה מקובל במקרה מעין זה? אם שני אלו מתקיימים זו יכולה להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית. הנה כמה סוגים נפוצים של רשלנות רפואית.
מקור: mdcare.co.il

תחום הפלסטיקה, האסתטיקה והיופי.

ניתוחים פלסטיים הם תחום בהם יכולים להיות ואף קורים מקרים של רשלנות רפואית. כך לדוגמא אישה שעברה ניתוח להגדלת חזה והתוצאה של הניתוח הייתה א-סימטריה בולטת בין שני השדיים, תוצאה שנגרמה בגלל פעולה כלשהיא שהמנתח עשה שלא נחשבת לפעול סבירה או מקובלת. אם הניתוח גרם נזק לאישה בין אם הוא נזק פיזי ובין אם נזק חברתי, היא יכולה לתבוע על רשלנות רפואית.

מתן תרופה לא נכונה

עוד מקרה נפוץ של רשלנות רפואית הוא מקרה בו חולה קיבל תרופה לא נכונה מהרופא שלו. כך לדוגמא תרופה שאמורה לסייע עם בעיה רפואית כלשהיא אך היא עלולה להחמיר בעיה רפואית אחרת, והרופא לא בדק לפני כן את מצבו הרפואי הכללי של החולה ולא טרח לוודא שאין הוא סובל מהבעיה השנייה וכתוצאה מכך נגרם לחולה נזק ממשי כלשהוא או שהוא אפילו נפטר כתוצאה מכך. במקרה כזה בו הרופא לא עשה מה שרופא סביר אחר היה עושה ויש נזק, זו יכולה להיות עילה לרשלנות רפואית.

איחור באבחון

עוד מקרה נפוץ של רשלנות רפואית הוא איחור באבחון ולצערנו קורים לא מעט מקרים כאלו. כך לדוגמא אדם שהגיע לרופא והתלונן על בליטה כלשהיא בגופו והבליטה הצריכה בדיקות מקיפות לשלילת גידול ממאיר, אך הרופא זלזל ולא שלח את הפציינט לבדיקות ומאוחר יותר הסתבר שאכן מדובר על גידול ממאיר וטיפול מוקדם בו היה מציל את חייו של החולה או היה מונע ממנו סבל מיותר.
דוגמא נוספת היא אדם שהגיע לבדיקה רפואית עקב סימנים להתקף לב אך לא קיבל את היחס הראוי ונשלח לביתו ללא בדיקה מעמיקה ולאחר מכן התברר שבשל הטעות של הרופא הלב שלו ניזוק, גם פה מדובר על רשלנות רפואית במידה והוא יכול להוכיח שרופא אחר המוגדר "סביר" היה מתייחס לזה אחרת.

פרוצדורות וניתוחים שונים

ניתוחים שונים כמו גם פרוצדורות רפואיות שמתבצעות, גם הן עלולות להסתיים בנזק למטופל. אם נזק כזה נגרם בגלל טעות של הרופא או בגלל שלא פעל בצורה סבירה זה יכול להיחשב כרשלנות רפואית. כך לדוגמא ניתוח פשוט בעיניים שבגלל פעולה כלשהיא שלא הייתה אמורה להתבצע והמנותח התעוור באחת מעיניו או בשתיהן, דוגמא נוספת היא הרדמה לפני ניתוח שבשביל שהיא תתבצע נעשה שימוש ביותר מידי חומרי הרדמה שגרמו לנזק מוחי למטופל, טיפול גניקולוגי אשר גרם לנזק בלתי הפיך ולאי יכולת כניסה להיריון בעתיד, ועוד מקרים רבים אחרים שנגרמו במהלך ניתוחים או פרוצדורות שונות.

הריון ולידה

יש לא מעט מקרים של רשלנות רפואית במהלך הריון או לידה והנה כמה דוגמאות. דוגמא אחת היא תלונה כלשהיא של אישה בהריון לרופא שלה, תלונה שלא קיבלה התייחסות רצינית ומאוחר יותר נגרם נזק לעובר בגלל ההתייחסות הזו, מומים מולדים שונים שהתגלו שבדיקה שגרתית שלהם הייתה מסבה את תשומת ליבם של ההורים ובהתאם הייתה מתקבלת על ידם החלטה האם להמשיך את ההיריון, לידת ואקום שלא צלחה בגלל פעולות לא נכונות שהתבצעו במהלכה, אי מתן טיפול מתאים בבעיות פוריות שבגינם האישה לא הצליחה להיכנס להיריון ועוד שלל דוגמאות מעולם ההיריון והלידה.

פיצויים

לפיצויים על רשלנות רפואית אין תעריף קבוע. יש גורמים שונים שמסייעים לשופט לקבוע את מידת הפיצויים במידה כמובן שהוכח שהתקיימו שני התנאים – נזק ממשי וחריגה מטיפול סביר. הגורמים השונים יכולים להיות: מהו שיעור הנכות, מהו גיל הנפגע, מהן ההשלכות המיידיות לפגיעה ומהן ההשלכות העתידיות, האם הפגיעה משפיעה על יכולתו לעבוד ולהשתכר, כמה הוא השתכר לפני הפגיעה, כמה הוא היה יכול להשתכר אם לא הייתה מתקיימת אותה רשלנות רפואית, איזו עזרה הוא צריך בעקבות הפגיעה והאם היא חד פעמית או קבועה, ועוד שלל מרכיבים שיכולים לסייע בהחלטה על מידת הפיצויים.
אין ספק שעם עורך דין מקצועי ובעל ניסיון, הסבירות שהנפגע או הנפגעת מהרשלנות יקבלו את מקסימום הפיצויים שניתן לקבל במקרה הרלוונטי תהיה גבוהה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה